Avui és un dia trist, ja que en arrivar a la classe ens hem trobat un peix mort, al principi no sabíem si era una femella o un mascle. A partir d'aquest fet ens hem començat a preguntar perquè ha passat això. Hem pensat diverses possibiltats, uns del grup pensaven que potser no els hem alimentat bé, l'altre part del grup creia que potser estava malat, també es plantejava de de si l'ambient era l'adequat realment o si algun peix la fet mal. Tot i que no sabem què ha passat exactament, ens preguntem què podem fer amb aquesta mort. Què podem aprendre d'una mort? Una gran part del grup ha pensat en obrir el peix i així poder veure com és per dins, com és el seu aparell digestiu, quin sexe és... Així, doncs, decidim obrir-ho i fer "l'autòpsia". Preparem tot el necessari per poder fer-ho.
Després de estar una estona pensant què farem amb aquell peix, l'obrim i ens adonanem que té espines, és a dir, té un esquelet, llavors sabem que és un animal vertebrat. Aquesta seria una bona manera perquè els infants entenguèssin observànt-los què és un ésser viu invertebrat i què és un ésser viu vertebrat.
En aquest cas, els peixos són del grup dels, tal i com indica el nom, peixos. Sabem que els peixos es reprodueixen mitjançant ous i això té es diu ovípars. Però això ho podem comparar amb la resta dels grups de vertebrats. Sabem que tots els animals són ovípers, menys els mamífers, que aquest últims concretamente neixen de la panxa de la mare, és a dir, són vivípars. Ens venen diverses preguntes de cop al cap i són les següents:
- Quants grups de vertebrats n'hi ha?
- Són tots iguals?
- S'alimenten tots de la mateixa manera?
- Es reprodueixen tots igual?
Creiem que no tots els animals vertebrats s'alimenten ni es reprodueixen de la mateixa manera. Uns ponen ous, d'altres són mamífers i donen de mamar a les seves cries. Però, després de seguint observant descobrim uns detalls estranys a
la panxa -com una mena d'ous-. Com serà la reproducció dels peixos? Sabem que ponen ous, ja que aquesta femella en té a la panxa, però com es gesten? Quin paper té el mascle en aquest cas? També creiem que potser no tots els peixos es reprodueixen de la mateixa manera, encara que sigui a partir d'ous, el fet no serà el mateix. Com no ho sabem, decidim buscar informació, ja que això no es pot saber amb simple observació.
En CONCLUSIÓ, poder obrir un peix usant aquest succés com activitat a la classe amb els alumnes, ens pot servir per diverses raons. A partir de l'experimentació, observació, tacte.. Pensem que l'adquisició del coneixement serà més significatiu, és a dir, els nens i nenes seran protagonistes del seu procés d'aprenentatge. La mort d'un peix, farà que sorgeixin nous dubtes i nous interessos; noves motivacions.
En CONCLUSIÓ, poder obrir un peix usant aquest succés com activitat a la classe amb els alumnes, ens pot servir per diverses raons. A partir de l'experimentació, observació, tacte.. Pensem que l'adquisició del coneixement serà més significatiu, és a dir, els nens i nenes seran protagonistes del seu procés d'aprenentatge. La mort d'un peix, farà que sorgeixin nous dubtes i nous interessos; noves motivacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario